Supermarkten

Supermarkten

Bij steeds meer supermarkten is Bief Select vlees te koop.

Bij steeds meer supermarkten is Bief Select vlees te koop.
De organisatie en de inkoop hebben hier bewust voor gekozen.
Bief Select hoeft n.l. voor de inkoop bij deze supermarkten niet altijd de gunstigste inkoop te betekenen. Toch hebben ze er héél bewust voor gekozen! Maatschappelijk weten ze dat ze hiermee juist handelen: de Footprint, of ook wel de CO2-uitstoot genoemd is het laagst. Dus het heeft niet de Wereld hoeven te bereizen om in hun schappen te liggen. Ook niet voor het voer dat de dieren tijdens hun bestaan hebben genuttigd. nagenoeg alles kwam van rondom de boerderij, en dus waren de afstanden minimaal en de uitstoot voor het vervoer minimaal. Zelfs bij vlees in ons omringende landen geproduceerd vlees kan dit lang niet altijd gezegd worden.

Zo is b.v. vlees in Ierland geproduceerd met veel import van voer uit Azië en Zuid-Amerika, simpelweg omdat op de schrale gronden in Ierland weinig groeit. De Footprint voor dat soort vlees wordt daardoor behoorlijk groot. Bij Bief Select is dat absoluut niet het geval. Daarnaast weten Supermark-ketens ook wat ze in huis halen. Ze kunnen over de schouders van de veehouder meekijken. De verantwoordelijkheid aangaan voor een product als Bief Select is voor deze ketens daarom de beste keus.

Men kan de garanties aan hun klanten 'door verkopen'. Er zijn voor hun directe aanspreekpunten en personen, niet bij landen in hele andere culturen. De vraag blijft dan voor op de tong liggen: "hoe is dit vlees geproduceerd". Een grote supermarktketen kan zich zulke vragen niet veroorloven, ook al wil de consument de laagste prijs; ze blijven immers verantwoordelijk voor wat ze verkopen. Bij verkoop van Bief Select weten de Supermarkten dat ze geen risico lopen.

 
Ten slotte weten de Supermarkten ook dat het vlees met bijna zwitserse precisie tot stand is gekomen: alle dieren hebben gedurende hun groeizame leven een zelfde menu voorgezet gekregen. De dieren hebben nooit dorst of honger gekend en zijn nooit opgejaagd geweest. Kenden dus geen stress, iets wat ook in de groei terug te vinden is.

In het vervolgtraject behoort het tot de verantwoordelijkheden van de supermarkten om de klant verse producten te bieden en goed over Bief Select te informeren.